Matematické Fórum

Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.

Nástěnka
!! 17.06.2018 (Jel.) Khanova škola zve nadšence ke spolupráci na překladech návodů pro učitele a rodiče.
! 04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
17.01.2016 (Jel.) Rok 2016 s novými a novějšími krystaly od kolegy Pavla!
17.01.2016 (Jel.) Nabídka knih z oborů matematiky, fyziky, chemie
23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.

Nejste přihlášen(a). Přihlásit

#1 08. 04. 2018 07:12

mulder
Příspěvky: 377
Reputace:   
 

Slovní úloha

Dobré ráno,
nevím si rady s touto slovní úlohou:
V 5.ročníku odešlo na gymnázia 20%žáků. V 7.ročníku do třídy přibyli dva žáci a o rok ještě jeden. V 9.ročníku se počet nezměnil a tak je ve třídě nyní o desetinu méně žáku, než tomu bylo v 5.ročníku.
Kolik žáků bylo v 9.ročníku.
Neumím najít rovnici.
5.ročník.....0,8x
7.ročník.....0,8x+2
8.ročník.....0,8x+3
9.ročník.....0,7x
celkem......x
Podle mě tam mám moc neznámých.
Prosím o nakopnutí. Děkuji

Offline

  • (téma jako vyřešené označil(a) mulder)

#2 08. 04. 2018 07:21

gadgetka
Příspěvky: 8252
Škola: Gymnázium Nové Město na Moravě (1985)
Pozice: maminka
Reputace:   453 
 

Re: Slovní úloha

Ahoj, viděla bych to na to, že je potřeba dát do rovnosti počet žáků páté třídy (x) snížených o desetinu a počet žáků, který jsi uvedl u osmého ročníku. Původně totiž bylo v páté třídě žáků "x". :)


Nejsem učitelka, proto matematiku neučím, ale přímo ji řeším...

Offline

 

#3 08. 04. 2018 09:01 — Editoval misaH (08. 04. 2018 09:03)

misaH
Příspěvky: 10350
 

Re: Slovní úloha

↑ mulder:

Desatina má byť z pôvodného počtu žiakov 5. ročníka a to je (ako píše gadgetka) v tvojom označení x. Ináč by sa úloha nedala riešiť, lebo v ďalších ročníkoch postupne žiaci do 5. ročníka pribúdali.

V 9. ročníku sa (oproti 8. ročníku) počet žiakov nezmenil, t.j. je rovnaký (ako v 8. ročníku).

Úlohu možno riešiť aj obyčajnou úvahou.

Offline

 

#4 09. 04. 2018 13:14

mulder
Příspěvky: 377
Reputace:   
 

Re: Slovní úloha

↑ misaH:Stále to moc nechápu. Přiznám se, že slovní úlohy mi nejdou. Neumím to dát do rovnice.

Offline

 

#5 09. 04. 2018 13:27

Cheop
Místo: okres Svitavy
Příspěvky: 7503
Škola: PEF VŠZ Brno (1979)
Pozice: důchodce
Reputace:   365 
 

Re: Slovní úloha

↑ mulder:
Tou úvahou se to dá řešit tak, že:

V pátém ročníku odešlo 20 % žáků tj. 2/10(dvě desetiny)
Za další 2 roky přibyli do třídy 3 žáci, takže na konci devítky bylo o 1/10 méně než v páté třídě.
Znamená to, že 3 žáci tvořili 1/10 žáků 5.třídy.
Kolik bylo tedy celkem žáků v páté třídě?


Nikdo není dokonalý

Offline

 

#6 09. 04. 2018 15:46

mulder
Příspěvky: 377
Reputace:   
 

Re: Slovní úloha

↑ Cheop:Takže celkový počet všech žáků je 30 a z toho musím odečíst 3, abych dostal počet žáků v 9.ročníku.
Děkuji všem.
Dá se to zapsat i do nějaké rovnice?

Offline

 

#7 09. 04. 2018 17:14 — Editoval Cheop (09. 04. 2018 17:15)

Cheop
Místo: okres Svitavy
Příspěvky: 7503
Škola: PEF VŠZ Brno (1979)
Pozice: důchodce
Reputace:   365 
 

Re: Slovní úloha

↑ mulder:
Ne,
v pátém ročníku je na začátku 30 žáků.
Na konci 5.ročníku 20 % odejde tj odejde 30*0,2 = 6 žáků.
Na konci ročníku tak bude 24 žáků.
V sedmičce přibyli 2 žáci tj. bude jich 24+2=26 žáků.
V osmičce přibyl ještě 1 a tak ji na konci bylo 27 (26+1)
V devítce se stav nezměnil čiže jich bylo rovněž 27 kousků

Takže ty musíš nejdříve od 30 odečíst 20 % tj. 6 a poté 3 přičíst
a ne od 30 odečítat rovnou 3 (tady je ten výsledek stejný, ale nekoresponduje se zadáním úlohy)


Nikdo není dokonalý

Offline

 

#8 09. 04. 2018 18:10 — Editoval misaH (09. 04. 2018 18:10)

misaH
Příspěvky: 10350
 

Re: Slovní úloha

↑ mulder:

Veď to sám (takmer) píšeš.

0,8x+3.... 9. ročník (rovnako ako 8. ročník)

a to sa rovná o 10% menej ako x, teda

0,9x

Offline

 

#9 09. 04. 2018 18:57

vlado_bb
Moderátor
Příspěvky: 3781
Škola:
Reputace:   97 
 

Re: Slovní úloha

↑ mulder: Mozno by ti situacia bola jasnejsia, keby si hned vo svojom prvom prispevku napisal, co je to $x$. Ale snad ti to uz teraz je jasne, ak nie, ozvi sa.

Mimochodom, skutocne ma zaujima, ako je mozne, ze v inej teme riesis dvojny integral a tu mas problemy so zakladnou skolou - ide o dve rozne osoby pouzivajuce to iste konto? To iba na okraj.

Offline

 

#10 19. 07. 2018 10:33 Příspěvek uživatele romanemul byl skryt uživatelem jelena. Důvod: OT

Zápatí

Powered by PunBB
© Copyright 2002–2005 Rickard Andersson