Matematické Fórum

Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.

Nástěnka
!! 17.06.2018 (Jel.) Khanova škola zve nadšence ke spolupráci na překladech návodů pro učitele a rodiče.
! 04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
17.01.2016 (Jel.) Rok 2016 s novými a novějšími krystaly od kolegy Pavla!
17.01.2016 (Jel.) Nabídka knih z oborů matematiky, fyziky, chemie
23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.

Nejste přihlášen(a). Přihlásit

#1 29. 01. 2019 19:32

Susanna
Zelenáč
Příspěvky: 17
Reputace:   
 

ZŠ matematika - příklad typu "pavučina"

Dobrý den, uměl by nám, prosím, někdo pomoci s matematikou pro třetí třídu základní školy? Jedná se nám o typ příkladu "pavučina". Konkrétní příklad, který řešíme posílam v příloze. Je možné najít nějaký logický postup, kterým by se dalo dobrat výsledku nebo pouze metoda pokus omyl?
Musí se jednat o postup, který 8-leté dítě pochopí a ne o soustavu rovnic :-)
Předem děkuji za pomoc.

Offline

 

#2 29. 01. 2019 19:44

Al1
Příspěvky: 7107
Reputace:   506 
 

Re: ZŠ matematika - příklad typu "pavučina"

↑ Susanna:
Zdravím,
není zde žádná úloha k řešení.

Offline

 

#3 29. 01. 2019 20:18

Susanna
Zelenáč
Příspěvky: 17
Reputace:   
 

Re: ZŠ matematika - příklad typu "pavučina"

Omlouvám se, ještě se tady nevyznám. Klikla jsem na upload obrázku a napsalo mi, že je to OK. Poradíte mi, prosím, jak to udělat jinak? Děkuji

Offline

 

#4 29. 01. 2019 20:23

Susanna
Zelenáč
Příspěvky: 17
Reputace:   
 

Re: ZŠ matematika - příklad typu "pavučina"

http://forum.matematika.cz/upload3/img/2019-01/89785_IMG_1405.jpg

Offline

 

#5 29. 01. 2019 20:24

Susanna
Zelenáč
Příspěvky: 17
Reputace:   
 

Re: ZŠ matematika - příklad typu "pavučina"

Tak, druhý pokus vypadá, že asi byl úspěšný :-)

Offline

 

#6 29. 01. 2019 20:28

laszky
Příspěvky: 1245
Škola: MFF UK, FJFI CVUT
Reputace:   94 
 

Re: ZŠ matematika - příklad typu "pavučina"

↑ Susanna:

Ahoj, rekl bych, ze kazda z tri typu sipek znamena prirustek o nejakou hodnotu.

Jdeme-li trikrat po teckovane sipce, dostaneme se ze 17 do 23. Jaky prirustek je po jedne teckovane sipce?

Offline

 

#7 29. 01. 2019 21:16

Susanna
Zelenáč
Příspěvky: 17
Reputace:   
 

Re: ZŠ matematika - příklad typu "pavučina"

Hezký večer, mělo by to být tak, každá šipka má nějakou hodnotu. Takže např. ta tečkovaná by pokaždé měla mít stejnou hodnotu. Úkoly jsou tam dva. Zjistit hodnotu šipek a pak doplnit všude správná čísla. Takže k 17 a 23 musíme najít čísla které dostaneme, když k nim přičteme hodnotu šipky daného vzoru.
Pokud to tak bylo myšleno tak se omlouvám. Jen mi to pořád samotné nedává smysl. Natož abych to vysvětlila dítěti :-)

Offline

 

#8 29. 01. 2019 21:25 — Editoval Al1 (29. 01. 2019 21:50)

Al1
Příspěvky: 7107
Reputace:   506 
 

Re: ZŠ matematika - příklad typu "pavučina"

↑ Susanna:

Tvoje myšlenka i myšlenka kolegy je stejná. Ze 17 do 23 vedou celkem tři tečkované šipky. Takže rozdíl těchto dvou čísel musíš rozdělit na 3 stejné díly. Snazší je ale začít tím, že od 17 k číslu 23 vede jedna plná šipka. Kolik přičteš k 17, abys měla 23?  A to co přičteš, je hodnota té plné šipky

Offline

 

#9 29. 01. 2019 21:59

Susanna
Zelenáč
Příspěvky: 17
Reputace:   
 

Re: ZŠ matematika - příklad typu "pavučina"

Perfektní. Moc Vám děkuji. Zkoušela jsem teď i další podobné příklady a opravdu to tímto způsobem funguje. A myslím, že to bude srozumitelné i pro děti. Opravdu jste nám moc pomohli.

Offline

 

#10 29. 01. 2019 22:03

Al1
Příspěvky: 7107
Reputace:   506 
 

Re: ZŠ matematika - příklad typu "pavučina"

↑ Susanna:

Můžeš užít ty kroky. Udělám jeden krok a dostanu se ze 17 na 23. Kolik krok měří? Udělám tři kroky, které měří 6. Kolik měří jeden krok? Apod.

Offline

 

#11 29. 01. 2019 22:44

Susanna
Zelenáč
Příspěvky: 17
Reputace:   
 

Re: ZŠ matematika - příklad typu "pavučina"

Jasně, konečně začínám chápat k čemu pořád to krokování. Jen škoda, že to takto nemají vysvětlené v těch jejich učebnicích. Hned by bylo více šťastnějších rodičů. Loni jsme domácí úkol pro druháky řešili tři dospělí a nedali jsme to :-)

Offline

 

#12 29. 01. 2019 22:45

Susanna
Zelenáč
Příspěvky: 17
Reputace:   
 

Re: ZŠ matematika - příklad typu "pavučina"

Moc děkuji za pomoc.

Offline

 

#13 03. 02. 2019 18:17

Susanna
Zelenáč
Příspěvky: 17
Reputace:   
 

Re: ZŠ matematika - příklad typu "pavučina"

Dobrý den, nechci otevírat další téma tak zkusím pokračovat tady. Máme k řešení další příklady. Problém je stejný jako u pavučin. Já se řešení nějak doberu, ale má prosím někdo nějaký nápad jak řešení jednoduše vysvětlit dítěti, které ještě nezná rovnice? Nebo dokud nezačnou s rovnicemi musí zkoušet různé varianty dokud nenajdou správnou kombinaci?
Moc
http://forum.matematika.cz/upload3/img/2019-02/14202_IMG_1419.jpg
http://forum.matematika.cz/upload3/img/2019-02/14228_IMG_1420.jpg

Offline

 

#14 03. 02. 2019 18:33

misaH
Příspěvky: 10574
 

Re: ZŠ matematika - příklad typu "pavučina"

↑ Susanna:

Dobrý deň.

Myslíte tie mince?

Offline

 

#15 03. 02. 2019 18:35

Susanna
Zelenáč
Příspěvky: 17
Reputace:   
 

Re: ZŠ matematika - příklad typu "pavučina"

Dobrý deň, ak by to šlo tak prosím oboje. Tie mince aj tie pyramídy.

Offline

 

#16 03. 02. 2019 18:45 — Editoval misaH (03. 02. 2019 18:46)

misaH
Příspěvky: 10574
 

Re: ZŠ matematika - příklad typu "pavučina"

↑ Susanna:

No - v pyramídach či čo to je sa neorientujem.

Mince:

Trebárs:

11 koliesok, pod to 11 koliesok  ....  obidvaja rovnako

1 koliesko do iného radu:

10 a 12, druhý má o 2 viac

znova 1 koliesko do iného radu (nie naspäť hehe)

9 a 13, druhý má o 4 viac

dtto

8 a 14, druhý o 6 viac

dtto

7 a 15, druhý o 8 viac...

Alebo:

22 koliesok, tých osem, o ktoré má druhý viac dať preč, zvyšok rozdeliť na dve rovnaké časti, potom 8 vrátiť

(napríklad jeden už má 8 našetrených, dvaja dostávajú potom rovnako, kým nemajú spolu 22, teda dvaja dostanú  spolu ešte 14, tým pádom na jedného pripadne dodatočne 7, takže prvý má 7 a druhý 15)

Offline

 

#17 03. 02. 2019 18:50 — Editoval misaH (03. 02. 2019 18:51)

misaH
Příspěvky: 10574
 

Re: ZŠ matematika - příklad typu "pavučina"

Aké máte v Čechách mince, to ja netuším.

Treba tej Simone napočítať 7 Kč pomocou 4 mincí (2+2+2+1?) a  Viktórii 15 Kč pomocou 3 mincí. (10+3+2?)

Offline

 

#18 03. 02. 2019 19:00 — Editoval misaH (03. 02. 2019 19:03)

misaH
Příspěvky: 10574
 

Re: ZŠ matematika - příklad typu "pavučina"

http://forum.matematika.cz/upload3/img/2019-02/16585_20190203_185345.jpg

No - darmo otáčam... :-D

Tá 30:

Ružový nad 30 napríklad 15, druhý ružový potom 5, zvyšné  doplniť...

tuším je viac riešení, ak nie sú iné podmienky...

Sedemnástka:

Hore 7, dolu 10 (do ružových).

Offline

 

#19 03. 02. 2019 19:07

Susanna
Zelenáč
Příspěvky: 17
Reputace:   
 

Re: ZŠ matematika - příklad typu "pavučina"

Ďakujem. Táto varianta sa ukázala ako najúspešnejšia :-) Aj české mince sa nám podarilo úspešně rozděliť.

"22 koliesok, tých osem, o ktoré má druhý viac dať preč, zvyšok rozdeliť na dve rovnaké časti, potom 8 vrátiť

(napríklad jeden už má 8 našetrených, dvaja dostávajú potom rovnako, kým nemajú spolu 22, teda dvaja dostanú  spolu ešte 14, tým pádom na jedného pripadne dodatočne 7, takže prvý má 7 a druhý 15)"

Offline

 

#20 03. 02. 2019 19:15

Susanna
Zelenáč
Příspěvky: 17
Reputace:   
 

Re: ZŠ matematika - příklad typu "pavučina"

Ospravedlňujem sa za otočenie, ale funguje to. Podľa prvých pár výpočtov to vyzerá, že úplne každá kombinácia dvoch čísel, ktoré dohromady dajú 20 alebo 17 je možné do pyramídy doplniť a bude to vychádzať. Ďakujem za pomoc. Naozaj by ma nenapadlo, že to bude tak jednoduché. Ja som to počítala cez rovnice :-)

Offline

 

#21 03. 02. 2019 19:16

Susanna
Zelenáč
Příspěvky: 17
Reputace:   
 

Re: ZŠ matematika - příklad typu "pavučina"

Tak nie, fungovalo to pri tej variante, ktorá mala vyjsť 30.

Offline

 

#22 03. 02. 2019 19:20

Susanna
Zelenáč
Příspěvky: 17
Reputace:   
 

Re: ZŠ matematika - příklad typu "pavučina"

Pri tej 30-ke som skúšala niekoľko možností a vždy to vyšlo. Ako píšete, je tam niekoľko možností riešenia. Pri tých ďalších to už nejde. Tam sa potrebujem dopátrať nejakej logiky ako postupovať a dostať sa k správnemu riešeniu. Zatiaľ som prišla len na tie rovnice alebo metóda pokus omyl.

Offline

 

#23 03. 02. 2019 19:57

Al1
Příspěvky: 7107
Reputace:   506 
 

Re: ZŠ matematika - příklad typu "pavučina"

↑ Susanna:

U sčítacích trojúhelníků (pyramid) se zadanou podmínkou jde o procvičení sčítání často metodou pokus - omyl. Žáky by takový typ příkladu měl bavit víc, než jen prosté sčítání, navíc navozuje cestu k hledání řešení. Nevadí, když se řešení neobjeví hned. A skutečně může být i více možností. 
Tento typ příkladu je skutečně o modelování soustavy lineárních rovnic.

Offline

 

#24 03. 02. 2019 20:02

Susanna
Zelenáč
Příspěvky: 17
Reputace:   
 

Re: ZŠ matematika - příklad typu "pavučina"

Aha, takže podstata není najít systém řešení ale dělat opakovaně početní operace a tím dojít ke správnému řešení. Pokud tomu správně rozumím.

Offline

 

#25 03. 02. 2019 20:33

Al1
Příspěvky: 7107
Reputace:   506 
 

Re: ZŠ matematika - příklad typu "pavučina"

↑ Susanna:

V podstatě ano. Celkem zajímavé povídání

Offline

 

Zápatí

Powered by PunBB
© Copyright 2002–2005 Rickard Andersson