Matematické Fórum

Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.

Nástěnka
! 04. 11. 2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
17. 01. 2016 (Jel.) Rok 2016 s novými a novějšími krystaly od kolegy Pavla!
17. 01. 2016 (Jel.) Nabídka knih z oborů matematiky, fyziky, chemie
23. 10. 2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.

Nejste přihlášen(a). Přihlásit

#1 18. 01. 2018 20:04 — Editoval Toncek (18. 01. 2018 20:16)

Toncek
Zelenáč
Příspěvky: 3
Škola: VUT FIT
Pozice: student/pracující
Reputace:   
 

úloha na celoštátnych porovnávacích skúškach pre piaty ročník ZŠ

Zdravím, prechádzal som si zadanie pre porovnávacie skúšky z matematiky a narazil som na jeden chybný príklad a viacero nejasných riešení...
Prikladám úplne chybný príklad.


http://forum.matematika.cz/upload3/img/2018-01/02241_matematika.png

Podľa môjho názoru, je tam 14+ obdĺžnikov (keďže aj štvorec je obdĺžnik a po spojení napr. bodov |DB|,|GC|,|BF|,|DH| vznikne ďaľší)

Máte iný názor na príklad ?

EDIT: uvedomil som si , že vzniknú ešte ďalšie 4 štvorce, ak spojíme |DB|,|GC|,|BF|,|DH|,|HF|,|AI|

Offline

 

#2 18. 01. 2018 22:14

misaH
Příspěvky: 9212
 

Re: úloha na celoštátnych porovnávacích skúškach pre piaty ročník ZŠ

↑ Toncek:

Pre piatakov štvorec nie je obdĺžnik.

Offline

 

#3 19. 01. 2018 08:37

vanok
Příspěvky: 12503
Reputace:   710 
 

Re: úloha na celoštátnych porovnávacích skúškach pre piaty ročník ZŠ

:-(


Srdecne Vanok
The respect, the politeness are essential qualities...and also the willingness.
Do not judge the other one.
Ak odpovedam na nejaku otazku. MOJ PRINCIP NIE JE DAT ODPOVED ALE UKAZAT AKO SA K ODPOVEDI DOSTAT

Offline

 

#4 19. 01. 2018 16:46

Toncek
Zelenáč
Příspěvky: 3
Škola: VUT FIT
Pozice: student/pracující
Reputace:   
 

Re: úloha na celoštátnych porovnávacích skúškach pre piaty ročník ZŠ

odpoveď od NUCEM: "K položke č. 23: Testová položka plne rešpektuje obsah matematiky pre 1. stupeň ZŠ, ktorý je určený vzdelávacím štandardom matematiky pre primárne vzdelávanie. Špecifikum obsahu matematiky na 1. stupni ZŠ je rozlišovanie štvorca a obdĺžnika ako samostatných pojmových kategórií. V rámci didaktiky matematiky pre 1. stupeň ZŠ sú stanovené  definície pre štvorec aj obdĺžnik, o ktoré sa musia opierať aj tvorcovia pedagogickej dokumentácie,  učebníc a testov."

Nebolo by na čase zmeniť tie definície ?
Prípadne nemá niekto prístup k didaktike matematiky pre 1. stupeň ZŠ, aby skopíroval tie definície ? Zaujímalo by ma, ako je to tam definované.

Offline

 

#5 19. 01. 2018 19:26 — Editoval misaH (19. 01. 2018 19:40)

misaH
Příspěvky: 9212
 

Re: úloha na celoštátnych porovnávacích skúškach pre piaty ročník ZŠ

↑ Toncek:

Neviem presne ako je to tam, ale štvorec na rozdiel od obdĺžnika  (chápaného pre deti) má 4 strany rovnako dlhé a uhlopriečky navzájom kolmé.

Kto neučí malé deti by sa vôbec nemal k týmto veciam vyjadrovať (podľa mňa). Deti nie sú zmenšení dospelí... Ak učiteľ vidí, že deti sú na príslušnej úrovni rozvoja, môže na vzťah medzi štvorcom a obdĺžnikom upozorniť, nikto mu nebráni.

Neprimerané postupy na vyučovaní vedú k deformácii prístupu detí k učeniu. Ak ich stupeň rozvoja napríklad abstrakcie je nižší ako požiadavky na zovšeobecňovanie, tak to vedie k bezmyšlienkovitosti - deti sa "učia", ale mechanicky a vlastne nevedia poriadne čo...

Aj trebárs kombinatorika sa na ZŠ učí iným spôsobom ako na SŠ - dôvod je stupeň vývoja žiakov. Dalo by sa o tom dlho a dlho rozprávať...

Presne sa dajú požiadavky vyhľadať na nete (Štátny vzdelávací program).

Offline

 

#6 19. 01. 2018 19:33

Jj
Příspěvky: 6726
Škola: VŠB, absolv. r. 1970
Pozice: Důchodce
Reputace:   496 
 

Re: úloha na celoštátnych porovnávacích skúškach pre piaty ročník ZŠ

↑ misaH:

Tak. :)


Pokud se tedy nemýlím.

Offline

 

#7 19. 01. 2018 19:41

misaH
Příspěvky: 9212
 

Re: úloha na celoštátnych porovnávacích skúškach pre piaty ročník ZŠ

↑ Jj:

:-)

Offline

 

#8 19. 01. 2018 20:10

vanok
Příspěvky: 12503
Reputace:   710 
 

Re: úloha na celoštátnych porovnávacích skúškach pre piaty ročník ZŠ

Poznamka. 
Velmi nebezpecny pristup.   
Stvorec nie je obdlznik! A co este?
Nehovor, ze niekto dokaze hovorit take bludy.   

V jednej rodine, kde su dve deti.   Jedno ma 11 rokov, druhe 14.   To iste sa vola inac podla osnov.

Vsak to je chore.


Srdecne Vanok
The respect, the politeness are essential qualities...and also the willingness.
Do not judge the other one.
Ak odpovedam na nejaku otazku. MOJ PRINCIP NIE JE DAT ODPOVED ALE UKAZAT AKO SA K ODPOVEDI DOSTAT

Offline

 

#9 20. 01. 2018 09:35

Honzc
Příspěvky: 3745
Reputace:   209 
 

Re: úloha na celoštátnych porovnávacích skúškach pre piaty ročník ZŠ

↑ misaH:
Zdravím,
a podle tebe jak "nadefinuješ" kosočtverec (pro děti)
Chápal bych, kdyby "definice" čtverce pro děti byla:
všechny čtyři strany stejné a strany navzájem kolmé

Offline

 

#10 20. 01. 2018 11:34

misaH
Příspěvky: 9212
 

Re: úloha na celoštátnych porovnávacích skúškach pre piaty ročník ZŠ

↑ Honzc:

Samozrejme, že aj strany - nedala som "úplnú" "definíciu", len rozdiel oproti obdĺžniku.

Ale samozrejme, že máš pravdu.

Offline

 

#11 20. 01. 2018 13:29

Brano
Příspěvky: 2504
Reputace:   216 
 

Re: úloha na celoštátnych porovnávacích skúškach pre piaty ročník ZŠ

↑ vanok:
treba si uvedomit ze slovenske slovo obdlznik nezodpoveda napr anglickemu rectangle - na to mame ine slovo pravouholnik

stvorec a obdlznik su specialne pripady pravouholnika pricom vyznamnym rysom obdlznika je jeho obdlznost, tj ze je podlhovasty a nie stvorcovy

samozrejme neskor (u starsich ziakov) sa ukazuje ze nie je treba byt tak striktny a povie sa ze obdlznik je vlastne synonymum s pravouholnikom

Offline

 

#12 20. 01. 2018 13:34

vanok
Příspěvky: 12503
Reputace:   710 
 

Re: úloha na celoštátnych porovnávacích skúškach pre piaty ročník ZŠ

Ahoj ↑ Brano:,
Take vysvetlenie mi vyhovuje, cize je lepsie pouzivat slovo pravouholnik miesto slova obdlznik.   
No dufam, ze ucitelia ZS maju na to dobru formaciu. A cz ma tiez takyto problem?


Srdecne Vanok
The respect, the politeness are essential qualities...and also the willingness.
Do not judge the other one.
Ak odpovedam na nejaku otazku. MOJ PRINCIP NIE JE DAT ODPOVED ALE UKAZAT AKO SA K ODPOVEDI DOSTAT

Offline

 

#13 20. 01. 2018 14:12 — Editoval misaH (20. 01. 2018 14:23)

misaH
Příspěvky: 9212
 

Re: úloha na celoštátnych porovnávacích skúškach pre piaty ročník ZŠ

↑ vanok:

Pravouholník miesto obdĺžnik sa nepoužíva, pokiaľ viem.

Veď ti Braňo píše, že to nie je to isté.

Žiaden problém neexistuje, sú to umelo vyťahované "veci", tak ako napríklad dvojčlen a trojčlen. (Binomická veta neprekáža, rozklad trojčlena na súčin tiež nie, ale pojmy dvojčlen a trojčlen áno, lebo nejaký pán nedokáže porozumieť definícii.)

Toto je podobné...

Samozrejme, že štvorec možno chápať ako špeciálny "druh" obdĺžnika (na wikipédii sa taká definícia nájde, ale existuje aj iná, podľa ktorej to neplatí) - na prvom stupni ZŠ sa takáto definícia  (kategorizácia) nezavádza. Veď to vôbec nie je nutné. A to je všetko.

Offline

 

#14 20. 01. 2018 16:15

vanok
Příspěvky: 12503
Reputace:   710 
 

Re: úloha na celoštátnych porovnávacích skúškach pre piaty ročník ZŠ

↑ misaH:,
Pokial definiciu je dobre polozena nie je problem. 
Ale ked je nepresna treba byt schopny  ju vediet posudit.
Ako som uz pisal, pokial niekto napise knihu, tak by bolo dobre zaroven publikovat doplnok kde autor vysvetli pre jeho kolegov tereticky ramec podla ktoreho sa riadil pri pisani knihy.
Na to aby niekto vyucoval nasobilku mal by vediet nieco viac ako tu nasobilku.   

Co sa tyka situacii ako dvojclen, trojclen tak v materialoch, ktore o nich hovorili a boli kriticky hodnotene,  problem je, ze ten pojem nebol definovany v tych materialoch, ale “riesil” niekolko pseudo cviceni. Tak pochopitelne kazdy zdravo rozmyslajuci clovek mohol byt prekvapeny. ( tak nepis urazlive vyroky na cloveka, co urobil zaujimave pozorovanie).

Mas pravdu, ze co sa tyka pojmou  stvorec, ako aj obdlznik,  je mozne o nich dikutovat, len ak vieme ako su definovane tie pojmy.   
No ty iste vies ake su pouzivane PLATNE osnovy ZS a aj SS, tak nam ich tu pripomen, ked ty musis podla nich,  ako dobra ucitelka, pracovat ... a potom mozme dat platnu odpoved podla nich ( I ked pojde o relativnu odpoved).


Srdecne Vanok
The respect, the politeness are essential qualities...and also the willingness.
Do not judge the other one.
Ak odpovedam na nejaku otazku. MOJ PRINCIP NIE JE DAT ODPOVED ALE UKAZAT AKO SA K ODPOVEDI DOSTAT

Offline

 

#15 21. 01. 2018 13:40

vanok
Příspěvky: 12503
Reputace:   710 
 

Re: úloha na celoštátnych porovnávacích skúškach pre piaty ročník ZŠ

↑ misaH:,
Preco neodpovedas na moj predosly prispevok. Ako inac skutocne analyzovat dany problem?


Srdecne Vanok
The respect, the politeness are essential qualities...and also the willingness.
Do not judge the other one.
Ak odpovedam na nejaku otazku. MOJ PRINCIP NIE JE DAT ODPOVED ALE UKAZAT AKO SA K ODPOVEDI DOSTAT

Offline

 

#16 24. 01. 2018 10:15 — Editoval Toncek (24. 01. 2018 10:17)

Toncek
Zelenáč
Příspěvky: 3
Škola: VUT FIT
Pozice: student/pracující
Reputace:   
 

Re: úloha na celoštátnych porovnávacích skúškach pre piaty ročník ZŠ

↑ vanok:

podľa vyjadrenia nucem:

po spýtaní na tento obdĺžnik: http://forum.matematika.cz/upload3/img/2018-01/85064_Drawing.jpeg

Na obrázku, ktorý ste nám zaslali ste pospájali 6 vyznačených bodov v štvorcovej sieti a tvrdíte, že ste našli ďalšie obdĺžniky. Obdĺžniky, ktoré ste našli nie sú určené 4 znázornenými bodmi (nespĺňajú definíciu obdĺžnika platnú pre 1. stupeň ZŠ) a navyše žiaci vyberali správnu odpoveď z predložených možností.


A podla NUCEM je štvorec a obdĺžnik definovany PRESNE ako v tejto knihe takto: https://www.aitec.sk/produkt-preview-ng … ok/page-77

Nechápem, prečo su tam potom 4 obdĺžniky, ked podla ich vyjadrenia vyplyva, že obdĺžnik má byť len a jedine s vrcholmi EFGH.

je mi zle...

Offline

 

#17 24. 01. 2018 13:22

edison
Příspěvky: 619
Reputace:   18 
 

Re: úloha na celoštátnych porovnávacích skúškach pre piaty ročník ZŠ

Řekl bych, že to moc prožíváš:-)

Právě proto je tato úloha typu ABCD, aby se podobným komplikacím předešlo.

Zadání je krátké a jednoduché a při troše snahy může mít nejednoznačný výklad, ale výběrem vyjmenovaných řešení se upřesní, takže je zcela jednoznačné, v jakém kontextu to autor myslel.

Což je podstatně lepší, než kdyby tam byl text dlouhý 5 kB, kde by bylo podrobně vysvětleno, jak to je myšleno. Vždycky se může najít kverulant, který najde v takovém zadání skulinu pro nějaké absurdní řešení, které autora nenapadlo a zároveň není v rozporu se zadáním. Třeba existuje i nějaké "řešení", které má ještě více "obdélníků", než napadlo tebe:-)

Offline

 

#18 24. 01. 2018 15:02 — Editoval misaH (24. 01. 2018 15:08)

misaH
Příspěvky: 9212
 

Re: úloha na celoštátnych porovnávacích skúškach pre piaty ročník ZŠ

↑ edison:

Veru tak.... :-)

Vystihol si to absolútne presne.

Ďalších komentárov sa zdržím - škoda času.

....

Offline

 

Zápatí

Powered by PunBB
© Copyright 2002–2005 Rickard Andersson