Matematické Fórum

Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.

Nástěnka
!! 17.06.2018 (Jel.) Khanova škola zve nadšence ke spolupráci na překladech návodů pro učitele a rodiče.
! 04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
17.01.2016 (Jel.) Rok 2016 s novými a novějšími krystaly od kolegy Pavla!
17.01.2016 (Jel.) Nabídka knih z oborů matematiky, fyziky, chemie
23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.

Nejste přihlášen(a). Přihlásit

#76 12. 07. 2018 17:45

MichalAld
Moderátor
Příspěvky: 1132
Reputace:   33 
 

Re: Maturita

vanok napsal(a):

Ja si myslim, ze skola by mala byt radost pre deti.  Ci nie?

To je asi opravdu utopická představa, stejně jako že práce bude radost pro dospělé.

Ale v některých případech to tak být může, mě škola docela bavila, na univerzitě vlastně nebylo nic, co by mi vadilo, snad jen nedostatek dostatečně kvalitních učitelů (myslím ve smyslu že by měli přehled i o aktuálním stavu té techniky ve světě, a né jen o tom, co je 20 či 100 let staré).

Na ZŠ a SŠ mě samozřejmě pila krev ta povinná politická propaganda (občanka, dějepis), povinná výuka ruštiny a češtiny (to zejména na SŠ). Jinak by mě to bavilo taky všechno.

A v práci to samé. Vždycky mi vadila jen zbytečná buzerace....

Po pravdě si vůbec nedokážu představit život v tom předchozím (komunistickém) režimu, kdy kombinace hlouposti+loajality byla oceňována, zatímco inteligence a vlatní názor byl zločin.

A vadí mi to i dneska. Každá ta snaha "vychovávat z lidí řádné občánky". Protože jsem sám zažil, jak to končí, a co z těchto "řádných občánků" nakonec vzejde, když se dostanou k moci.


↑↑ jelena:
Vlastně mi přijde docela zvláštní a zajímavé, jak ten stávající stav považuješ za téměř dokonalý.

Offline

 

#77 12. 07. 2018 23:27

jelena
Jelena
Místo: Opava
Příspěvky: 29813
Škola: MITHT (abs. 1986)
Pozice: plním požadavky ostatních
Reputace:   89 
 

Re: Maturita

Zdravím,

prostě "výchova řádných občanů".

ale na tom vše stojí a padá (všechno, co píšeš ohledně úřadů a ohledně toho, kdo je u moci, začíná od úrovně "řádného občana" ve správném významu, ne ve smyslu "poslušné loutky"), viz ideál občana v dějinách.

S úřady mám široký záběr zkušeností - od povinností OSVČ, přes státní zkušebny, hygienu, SÚKL, Ministerstva atd. nejásám nadšením, pokud se nějaká taková akce připravuje, ale co s tím nadělám + opravdu jsme nenarazila na úředníka, který by se vyžíval ve svém postavení, zaklepu velmi. Úřady neobhajuji a vždy potěší, když některá byrokratická záležitost je odbourána a proces je usnadněn. A samozřejmě také netěší legislativní šaškárny a nesmysly, co evidentně nic kloudného nepřinesou (viz další návrhy směrem k maturitě, např. výhledy, že
třídy budou dělit na malé skupiny pro zlepšení výuky matematiky).

MichalAld napsal(a):

aféra dieselgate

pokud jsem správně rozuměla, tak právní a ekonomické sankce vůči tvůrcům aféry byly uplatněny, navíc podvod byl na straně výrobce, ne na straně nepozorných úředníků. Ale to bych do tématu "Maturita" nevnášela k debatě.

MichalAld napsal(a):

jak ten stávající stav považuješ za téměř dokonalý.

ano, to se také má naučit zavčasu, velmi to usnadňuje život :-)

Offline

 

#78 13. 07. 2018 00:15

MichalAld
Moderátor
Příspěvky: 1132
Reputace:   33 
 

Re: Maturita

jelena napsal(a):

MichalAld napsal(a):

aféra dieselgate

pokud jsem správně rozuměla, tak právní a ekonomické sankce vůči tvůrcům aféry byly uplatněny, navíc podvod byl na straně výrobce, ne na straně nepozorných úředníků. Ale to bych do tématu "Maturita" nevnášela k debatě.

Tak moment - sankce možná byly uplatněny, ale problém museli odhalit až v Americe - kde si dali tu trochu práce, aby si změřili skutečná auta za normálního provozu.

To tady v Evropě nikoho z celého toho ansáblu ani nenapadlo - dokonce i přesto, že na nesoulad mezi papírovými a skutečnými parametry aut několik institucí upozorňovalo (a bylo to nakonec všeobecně známé).

To není žádná malá "nepozornost úředníků", to je prostě nefunkce celého systému, což jen ukazuje na to, jak je celá tahle byrokracie úplně zbytečná, protože krom svých papírů vůbec nic reálného nedělá.

Podvod samozřejmě byl na straně výrobců, ale k čemu celá ta státní mašinérie je, když na takovou banalitu nedokáže přijít (dokocne i když je na to několikrát upozorněna).


(s maturitou to sice nesouvisí, ale co skončil školní rok, tak se tu stejně nic neděje.....)

Offline

 

#79 13. 07. 2018 00:18

MichalAld
Moderátor
Příspěvky: 1132
Reputace:   33 
 

Re: Maturita

jelena napsal(a):

MichalAld napsal(a):

jak ten stávající stav považuješ za téměř dokonalý.

ano, to se také má naučit zavčasu, velmi to usnadňuje život :-)

No jo, Komenský na to měl "růžové brýle"...jenže tohle nakonec mohou říct i ti úředníci z homologační zkušebny aut - je mnohem jednodušší považovat svět za dokonalý (včetně těch aut) než pátrat po tom, jak je to skutečně - protože bychom se to mohli dozvědět ... a pak bychom to museli řešit...takhle máme svatý pokoj...

Offline

 

#80 13. 07. 2018 00:37

MichalAld
Moderátor
Příspěvky: 1132
Reputace:   33 
 

Re: Maturita

jelena napsal(a):

Zdravím,

prostě "výchova řádných občanů".

ale na tom vše stojí a padá (všechno, co píšeš ohledně úřadů a ohledně toho, kdo je u moci, začíná od úrovně "řádného občana" ve správném významu, ne ve smyslu "poslušné loutky"), viz ideál občana v dějinách.

No ano, ve "správném významu".

Já jen nevěřím tomu, že se k tomu dají lidé nějak jednoduše "vychovat" či "převychovat", a už vůbec né tomu, že to jde nějakou jednoduchou buzerací a bazírováním na formalitách.

Navíc stejně nikdo neví, jak by ten "ideální občan" měl vypadat, a pokud si někdo myslí, že to ví, tak je nejspíš sám blázen.

A tím se oklidkou dostáváme k těm (státním) maturitám, protože to nakonec trochu diplomatičtěji řekl ten nejvyšší kontrolní úřad, prostě NEVÍME, ČEHO CHCEME DOSÁHNOUT, ALE UŽ VÍME JAK TOHO BUDEME DOSAHOVAT.

(on to řekl trochu jinak, něco jako že "stálo to velmi mnoho peněz, ale protože nebyl stanoven žádný cíl, kterého by mělo být dosaženo, nelze nijak posoudit, zdali jej bylo dosaženo či nikoliv, tedy zdali byly prostředky vynaloženy efektivně nebo né").

Offline

 

#81 13. 07. 2018 00:41

MichalAld
Moderátor
Příspěvky: 1132
Reputace:   33 
 

Re: Maturita

jelena napsal(a):

S úřady mám široký záběr zkušeností - od povinností OSVČ

S žádáním o navrácení DPH třeba zkušenosti nemáš ?

Offline

 

#82 13. 07. 2018 11:43

Rumburak
Místo: Praha
Příspěvky: 8406
Reputace:   491 
 

Re: Maturita

Zdravím vespolek.

Pokud jde o přijímací zkoušky na SŠ či VŠ, domnívám se toto:

Každá SŠ či VŠ má svoji omezenou kapacitu danou počtem učeben, sedadel v nich
i počtem učitelů a nemůže ji překračovat tím, že by přijala úplně každého, kdo si chce
studium jen tak nezávazně otestovat - případně i na několika školách zároveň, což
je dnes, myslím, možné.

Přidám vlastní zkušenost z mých studijních let:

Podal jsem si po SŠ přihlášku na MFF UK obor matematika. Složil jsem přijímačky a byl
jsem přijat, toutéž procedurou nás úspěšně prošlo cca 80. Avšak do druhého semestru
z nás postoupilo pouze cca 60 a do třetího semestru už jen cca 40  (hlavním "vyřazovacím
přemětem" byla matematická anylýza, která mi žádný problém nečinila a nedomnívám se,
že byla vyučována špatně).  Z toho plyne, že ani přijímačky nebyly schopny spolehlivě
rozhodnout o studijních předpokladech uchazečů pro daný obor.

Offline

 

#83 14. 07. 2018 14:48

MichalAld
Moderátor
Příspěvky: 1132
Reputace:   33 
 

Re: Maturita

↑ Rumburak:
No jo, to co píšeš je v pořádku a nikdo to asi nerozporuje.

Teď si ale představ, že by nějaký moudrý člověk z českého parlamentu nařídil, že je nesmysl, aby studenti matematiky byli takto úzce zaměřeni jen na matematiku, a nařídil ještě povinné přijímací zkoušky z (já nevím, třeba) hry na hudební nástroj, třeba na housle.

A kdo by nedokázal zahrát skladbu správně, tak by matematiku studovat prostě nemohl.

Offline

 

#84 16. 07. 2018 11:31

Rumburak
Místo: Praha
Příspěvky: 8406
Reputace:   491 
 

Re: Maturita

↑ MichalAld:

Souhlasím, že ochrana proti hlouposti je někjdy obtížná.  Pokud si dobře vzpomínám, tak
v 70. letech byla - nevím už na které z našich lékařských fakult - zrušena povinnost skládat
státnici z porodnictví a místo toho byla zavedena povinnost skládat státnici z "vědeckého"
komunismu.

Offline

 

#85 16. 07. 2018 15:33

MichalAld
Moderátor
Příspěvky: 1132
Reputace:   33 
 

Re: Maturita

↑ Rumburak:
Jo, tak to je přesně to o čem mluvím - nevíš, co řekl Marx, tak nemůžeš být dobrým doktorem.

No a to samé se chystá dneska - nevíš jak se logaritmuje, nemůžeš být doktor. A nejspíš ani zdravotní sestra. Možná ani vychovatelka v mateřské školce.

Offline

 

#86 16. 07. 2018 22:17

jelena
Jelena
Místo: Opava
Příspěvky: 29813
Škola: MITHT (abs. 1986)
Pozice: plním požadavky ostatních
Reputace:   89 
 

Re: Maturita

Zdravím,

(s maturitou to sice nesouvisí, ale co skončil školní rok, tak se tu stejně nic neděje.....)

to je přece ideální stav: dobrý problém je vyřešený problém, nejlepší problém je ten, který nikdy nevznikl.

A proto se budu věnovat "aféře dieselgate", o jejíž existenci jsem do Tvého prvního příspěvku k předmětu neměla ani tušeni :-) Bude to kvalitní internetová diskuse.

ale problém museli odhalit až v Americe

jako správná účastníce internetové diskuse bych měla napsat, že o problému již dávno věděli v Dubně a jen pozorovali, jak z toho se ten západní svět vymotá, že ano? Každopádně někdo musel být první. A ani v Americe se tomu nevěnoval žádný státní úřad nebo komise, ale, řekneme, zájmový výzkum, který postoupil své výsledky dál (to jsem ale zběžně přečetla).     
Na co bych se zeptala ze svého oboru je, že systém vývoje a zavedení změn u VW je znám jako hodně striktní a vícekrokový, vícepersonální. Jak tedy dokázali zadání vývoji naformulovat, že to prošlo přes tuto síť? Také o designu metodiky zkoušek, proč se neuvažovalo s více rozsahy měření? Možná se ještě k tomuto dočtu.

No jo, Komenský na to měl "růžové brýle"

tedy ČJ tak úplně neminul :-) Je to jinak - použití růžových brýlí jen mění pohled na svět, ale můj přístup (a snad i nejen můj) je v předělání nebo ve vyškrtávání všeho, co má negativní charakter, tedy použitím např. úsloví "nehas, co nepálí", "počítej do 30, než něco vykonáš", "změnit to, co změnit mohu", nebo i Puškinovo "Koho mít rad?" (str. 90, XXII) a další klasiků. Nesledovat TV, nepoužívat, pokud není opravdu nezbytně nutné, MHD, při volbě "jet po rozkopané dálnici" nebo "vlakem" zvolit vlak, nacházet zalíbení v umývání nádobí a žehlení, neřešit žádné globály, ve kterých nejsem nic platná.

Zkus analyzovat vlastní svět, v čem není dokonalý - uvidíš, že moc toho není.   

S žádáním o navrácení DPH třeba zkušenosti nemáš ?

pouze s návratem VAT pro známé z Východu, když zde něco nakoupili, ale to jednoduché.

povinné přijímací zkoušky z (já nevím, třeba) hry na hudební nástroj, třeba na housle.

↑ MichalAld:, ↑ Rumburak: bohužel, je to tak: náš výzkum ukazuje, že housle  opravdu jsou vyřazovací nástroj :-(

No a to samé se chystá dneska - nevíš jak se logaritmuje, nemůžeš být doktor. A nejspíš ani zdravotní sestra. Možná ani vychovatelka v mateřské školce.

vy mícháte různé věcí - zda musí umět logaritmovat nebo nemusí i když potřebuji některé hodnoty z výsledků logaritmováním dopočítat, to bych neviděla jako problém (mají online kalkulačky s poličky, do kterých jen vloží požadované údaje - v případě lékařů a sestřiček). Vychovatelka MŠ také nepotřebuje logaritmovat, aby se dopočetla dětí před a po procházce.

Ale stanovíme určité bázové znalostí - zda to být v matematice násobilka nebo ještě dál, v biologii stavba buňky a zeměpisu hlavní města nebo co, a to proto, že na určitých pozicích se určitá bázová úroveň očekává a je nutná. Zrovna dětí umí pokládat takové otázky, že Mgr. je málo.
Předpokládám, že laťka bázových znalostí klidně může být posouvána výš a okruhy záběrů bázových znalostí mohou být rozšírovány, tomu nic nebraní. Zda je ale nutné z tohoto zkoušet formou maturitní zkoušky nebo jinak - to je na zvážení.

Každopádně je hodně velký nesmysl vynakládat úsilí k "zlepšení" výuky matematiky cestou dělení tříd na skupiny, snižováním požadavků apod., aby na povinnou maturitu z matematiky dosáhl každý. Toto je velmi špatně, povinná výuka hry na flétnu bude daleko prospěšnější. 

Dá se ale boj za povinnou matematiku nějak zvrátit?

↑ Rumburak: snad tento model přijímacích zkoušek dle vlastních požadavků slušné VŠ zachovají i nadále (u nás na chemicko-technologické fakultě profilová - vyřazovací přijímací zkouška byla matematika, jelikož naučit chemii byla povinnost VŠ, ale s neznalosti matematiky jsme pro nich byli materiál nepoužitelný.

povinnost skládat státnici z "vědeckého" komunismu.

při dobrém vyučujícím to zas až taková hrůza nebyla (na Východě to byla zatracována a špatně placená profese, tedy studovat filosofii šli s opravdovým zájmem o obor). Zkuste si všimnout jednoho stanoviska, které je opakovaně zdůrazněno, ale nakonec se zcela utlouklo. Zda se na tom alespoň shodneme (neberte to, prosím, jako politický postoj, ale jako námět k diskusi samotného stanoviska bez dalších okolností).

Offline

 

#87 16. 07. 2018 22:34

MichalAld
Moderátor
Příspěvky: 1132
Reputace:   33 
 

Re: Maturita

jelena napsal(a):

tedy ČJ tak úplně neminul :-) Je to jinak - použití růžových brýlí jen mění pohled na svět, ale můj přístup (a snad i nejen můj) je v předělání nebo ve vyškrtávání všeho, co má negativní charakter, tedy použitím např. úsloví "nehas, co nepálí", "počítej do 30, než něco vykonáš", "změnit to, co změnit mohu",......

No jo, je to taky přístup, ale kdyby jej aplikovali všichni a důsledně, tak asi ještě lovíme mamuty (teda, my, kluci, vy, holky byste nám asi žvýkaly kůže...)

Offline

 

#88 16. 07. 2018 22:43

jelena
Jelena
Místo: Opava
Příspěvky: 29813
Škola: MITHT (abs. 1986)
Pozice: plním požadavky ostatních
Reputace:   89 
 

Re: Maturita

↑ MichalAld:

hodně často by to mělo daleko lepší dopad, než "hurá, vpřed, na barikády" a co teď a kam dál 

NEVÍME, ČEHO CHCEME DOSÁHNOUT, ALE UŽ VÍME JAK TOHO BUDEME DOSAHOVAT.

Lovení mamutů má zcela jasný cíl, jen nesmíme zapomenou začít trochu mamutů chovat na dvorku.

Offline

 

#89 16. 07. 2018 22:52

MichalAld
Moderátor
Příspěvky: 1132
Reputace:   33 
 

Re: Maturita

jelena napsal(a):

Na co bych se zeptala ze svého oboru je, že systém vývoje a zavedení změn u VW je znám jako hodně striktní a vícekrokový, vícepersonální. Jak tedy dokázali zadání vývoji naformulovat, že to prošlo přes tuto síť? Také o designu metodiky zkoušek, proč se neuvažovalo s více rozsahy měření? Možná se ještě k tomuto dočtu.

Ale to je přeci jednoduché ... zadání znělo "jak dosáhnout toho, aby motor (vůz), jež nedosahuje požadovaných parametrů, prošel státní zkušebnou". A toho se organizace zhostila skvěle, přece.

Všichni (kterých se to týkalo) to museli vědět - přece by jinak nevymýšleli (nevyvíjeli) nějaký sofistikovaný (podváděcí) systém, kdyby nevěděli, že bez něj to nemá šanci.

Zajímavé je, že v Evropě je určitě nejvíce automobilek na metr čtverečný, tudíž by zde mělo být i velmi konkurenční prostředí (a také určitě je), ale zrovna v tomhle žádná z evropských automobilek neměla potřebu bonzovat na konkurenci.


V té Americe je ovšem trochu jiný systém, tam si zase tak moc nehrají na státní zkušebnictví, je na výrobci aby si zajistil splnění požadavků, a jak si to udělá, je jeho věc. V Evropě razítko od státního úředníka znamená, že je "vše v pořádku".
Ale detaily, jak to funguje v Americe já už zas tolik neznám. Možná se to od Evropského systému zase až tolik neliší.

Těch případů, kdy něco prošlo státní zkušebnou, a pak se ukázalo, že je to vše jinak, bylo více.
Znám třeba případ požárně-odolných dveří, které požárně-odolné nebyly (tedy - ty co byly ve zkušebně byly, ale ty další už né). No a nikoho (z celého ansáblu té byrokracie) nenapadne, že by se to mělo občas zkontrolovat taky.

U měření elektromagnetické kompatibility (EMC) je běžnou praxí navrhnout na el. desku dostatek filtračních kondenzátorů, aby to zkušebnou prošlo, a pak jich tam (při hromadné výrobě) polovinu neosazovat. A nikoho to netrápí, co stát jednou "orazítkuje" tím už se nikdy nikdo nezabývá.

Nejspíš je to tak, že skoro všechno, co stát formálně schválí, vypadá pak v praxi úplně jinak.
Jenže to je pro politiky a úředníky ta nejhorší představa, před kterou (přesně jak to popisuješ ty) zavírají oči a nechtějí o něčem takovém vůbec vědět - že totiž skutečný svět vypadá úplně jinak a řídí se dost odlišnými pravidly než ten, který si vysnili na svém milovaném papíře.

Offline

 

#90 16. 07. 2018 22:53 — Editoval MichalAld (16. 07. 2018 22:57)

MichalAld
Moderátor
Příspěvky: 1132
Reputace:   33 
 

Re: Maturita

jelena napsal(a):

↑ MichalAld:

hodně často by to mělo daleko lepší dopad, než "hurá, vpřed, na barikády" a co teď a kam dál 

NEVÍME, ČEHO CHCEME DOSÁHNOUT, ALE UŽ VÍME JAK TOHO BUDEME DOSAHOVAT.

Lovení mamutů má zcela jasný cíl, jen nesmíme zapomenou začít trochu mamutů chovat na dvorku.

A co takhle odepírat ženám přístup ke vzdělání a možnost účastnit se voleb ?
To se dělalo ještě nedávno...

Offline

 

#91 16. 07. 2018 22:56

MichalAld
Moderátor
Příspěvky: 1132
Reputace:   33 
 

Re: Maturita

jelena napsal(a):

No jo, Komenský na to měl "růžové brýle"

tedy ČJ tak úplně neminul :-)

Ale "zapoměli" nám říct některé zajímavější věci - třeba o tom, kolik času strávil náš "učitel národů" třeba hledáním perpetua mobile. Dodnes se o tom těžko něco hledá...

Offline

 

#92 16. 07. 2018 23:16 — Editoval MichalAld (16. 07. 2018 23:28)

MichalAld
Moderátor
Příspěvky: 1132
Reputace:   33 
 

Re: Maturita

jelena napsal(a):

povinnost skládat státnici z "vědeckého" komunismu.

při dobrém vyučujícím to zas až taková hrůza nebyla (na Východě to byla zatracována a špatně placená profese, tedy studovat filosofii šli s opravdovým zájmem o obor). Zkuste si všimnout jednoho stanoviska, které je opakovaně zdůrazněno, ale nakonec se zcela utlouklo. Zda se na tom alespoň shodneme (neberte to, prosím, jako politický postoj, ale jako námět k diskusi samotného stanoviska bez dalších okolností).

Né, Leninovy spisy opravdu číst nebudu. Ty jsme na střední škole (když vypukl převrat) demonstrativně pálili, a fakt se k tomu nehodlám na stará kolena vracet.

O ideologii, která hloupost a loajalitu oceňuje, zatímco nezávislé myšlení kriminalizuje, o ideologii, která se pyšní zavražděním několika (set tisíc, miliónů ?) lidí si jen těžko budu myslet něco dobrého.


Jinak mám občas pocit, že pro někoho byla výuka maxismu-leninismu taková zábava, že mu to dnes vyloženě chybí.

Offline

 

#93 17. 07. 2018 00:13

jelena
Jelena
Místo: Opava
Příspěvky: 29813
Škola: MITHT (abs. 1986)
Pozice: plním požadavky ostatních
Reputace:   89 
 

Re: Maturita

↑ MichalAld:

to zadání designu a samotný proces bych ráda viděla, jak píši, snad se někde dočtu (nechce se mi věřit, že by to šlo formulovat tak napřímo).

USA také má regulované oblasti, není to o moc odlišné a také jsou to úřady. Zodpovědnost výrobce je vždy primární (viz zákony o technických požadavcích a jiné regulativy), řešíme způsob prokazování a přece jen je ekonomicky správné mít kvalitně vybavenou státní zkušebnu (nebo i soukromé zkušebny, pokud na sebe vydělají), než zavádět kompletní zkoušení u výrobce. Ale toto by bylo nadlouho, hlavně je to obor, kterému se profesně věnuji od roku 1989 :-)

↑ MichalAld:  vzdělanost bych ženám ponechala (měli jsme téma s výzkumy PISA a studijní výsledky žáků jsou výrazně závislé na vzdělání matek). Na volebním právu ale vůbec netrvám, ani na tom zapojení žen do výrobních procesů, který pozorujeme dnes (jasné odůvodnění tomu dává Karolína Světla a nemá to žádnou souvislost s tím, že to ženy chtěly). Může považuji za silnější a schopnější polovinu lidstva a velmi bych přivítala, kdyby se této své pozice chopili prakticky. Bohužel genderovské bla-bla již od MŠ tomu absolutně neprospívají.

↑ MichalAld: já oceňuji, že na technických školách byl každý rok zařazen humanitní předmět, že to bylo poplatné době, to je pochopitelné, ale jak jsem psala, při rozumných vyučujících nebyla to úplně ztráta času. Ale samozřejmě nutit nebudu, ač to stanovisko, které mám na mysli, by nebylo k zahození.

O ideologii, která hloupost a loajalitu oceňuje, zatímco nezávislé myšlení kriminalizuje, o ideologii, která se pyšní zavražděním několika (set tisíc, miliónů ?) lidí si jen těžko budu myslet něco dobrého.

to se stalo až u "následovníků", jak se to hodilo. Ale navrhuji to více nerozebírat, děkuji.

Offline

 

#94 17. 07. 2018 06:29

vanok
Příspěvky: 12880
Reputace:   715 
 

Re: Maturita

Poznamka. 
To som necakal, ze toto vlakno sa takto vyvinie  ked som napisal ↑↑ vanok:.

Asi vsetko zacalo povinou skolou co bol « politicky diktat ».

Co bola maturita v dobe ked vznikla?
Co je dnes?

Je to svetovy jav?

Alebo ....???


Srdecne Vanok
The respect, the politeness are essential qualities...and also the willingness.
Do not judge the other one.
Ak odpovedam na nejaku otazku. MOJ PRINCIP NIE JE DAT ODPOVED ALE UKAZAT AKO SA K ODPOVEDI DOSTAT

Offline

 

#95 17. 07. 2018 17:48

MichalAld
Moderátor
Příspěvky: 1132
Reputace:   33 
 

Re: Maturita

jelena napsal(a):

O ideologii, která hloupost a loajalitu oceňuje, zatímco nezávislé myšlení kriminalizuje, o ideologii, která se pyšní zavražděním několika (set tisíc, miliónů ?) lidí si jen těžko budu myslet něco dobrého.

to se stalo až u "následovníků", jak se to hodilo. Ale navrhuji to více nerozebírat, děkuji.

No v tom případě by musel být Lenin sám "následovníkem" své vlastní ideologie.

Shodou okolností je tomu zrovna 100 let, kdy ....

Před 100 lety byla zavražděna carská rodina Romanovců

A to byl jenom začátek. Co následovalo - lze nalézt třeba tady

Offline

 

#96 17. 07. 2018 22:15

jelena
Jelena
Místo: Opava
Příspěvky: 29813
Škola: MITHT (abs. 1986)
Pozice: plním požadavky ostatních
Reputace:   89 
 

Re: Maturita

Zdravím,

↑ MichalAld: osobnosti v dějinách nemůžeme ani zatracovat, ani obhajovat. Byli a splnili to, co jim bylo předurčeno (stejně, jako je to předurčeno Tobě nebo mně) a zpětně se to nevyřeší ani pálením spisů. Jedinec bez následovníků nezmůže nic. Jediné, co můžeme, dívat se na to přes spektrum dnešního světa, analyzovat, v čem je dnešní svět dokonalejší, nebo v čem je riziko vhodných podmínek pro další předurčenou osobnost.

Ne ke všem tvrzením ve Tvém odkazu jsou jednoznačné důkazy, ale to už bych rozporovala vlastní úvod tohoto příspěvku. Ještě jednou bych poprosila dále tuto debatu nerozvíjet. Pokud něco si máme vyříkat, můžeme přes mail, např. Děkuji za pochopení.

↑ vanok: omluva za zvrat tématu. Mám ho popř. pročistit do samostatného tématu příspěvků s tématem nesouvisejících?

Jak jsem psala někde v počátku tohoto tématu, otázky v prvního příspěvku jsou podnětné pro obeznámení s vývojem a postavením maturity v různých podmínkách, ale snad se nepředpokládá, aby výsledky tohoto seznámení byly nějak speciálně prezentovány. Spíš se na to každý podíval z vlastní zkušenosti, nebo s ohledem na zkušenost/budoucnost vlastních dětí, popř. na možný vývoj v prostředí, kde pravděpodobně setrváme a s dopadem vývoje maturity v blízkém geografickém okolí. 

Rozumím správně, že toto je podnět k úvaze nebo nastudování uvedených otázek?

vanok napsal(a):

Co bola maturita v dobe ked vznikla?
Co je dnes?

Je to svetovy jav?

Alebo ....???

Děkuji.

Offline

 

#97 17. 07. 2018 23:19

vanok
Příspěvky: 12880
Reputace:   715 
 

Re: Maturita

Pozdravujem ↑ jelena:,
Len upresnim, ze sa citim len ako pozorovatel.   
A som proti cenzure.   

Tu ide o sociologicky jav, ktory si zasluzi byt prestudovany. 

A iste treba vyjadrit to co pozorujete okolo seba. 
Je smutne, ze nedemokraticke regimy falsovali dejiny a chceli vytvorit neslobodnu «krotku » spolocnost ... a skola bola tiez na to velmi zneuzita.   
Tak sa nemozme prekvapit, ze niekto nam pise na tuto temu. 

Nebudem tu viac polemizovat.

Dalsie otazky:

Patri to minulosti?

A dnesna spolocnost je na tom ako?


Srdecne Vanok
The respect, the politeness are essential qualities...and also the willingness.
Do not judge the other one.
Ak odpovedam na nejaku otazku. MOJ PRINCIP NIE JE DAT ODPOVED ALE UKAZAT AKO SA K ODPOVEDI DOSTAT

Offline

 

#98 18. 07. 2018 12:50 — Editoval Rumburak (18. 07. 2018 13:35)

Rumburak
Místo: Praha
Příspěvky: 8406
Reputace:   491 
 

Re: Maturita

↑ jelena:

Ahoj. Vraťme se od politiky k exaktním naukám. :-)

Není to logický spor, jdyž nejvyšší ideolog sociální rovnosti (konkretně "Lenin") má ve
svém autoparku 7 automobilů značky Rolls-Royce? Na návštěvu jeho vily v Gorkách,
kde jsem se uvedenou skutečnost dověděl od místního průvodce (70. -tá léta), nikdy
nezapomenu.

Offline

 

#99 18. 07. 2018 13:49

edison
Příspěvky: 956
Reputace:   24 
 

Re: Maturita

Já si myslím, že nejpravděpodobněji to byl německý agent a zároveň nejúspěšnější cizí agent v dějinách, kterého těžko někdo trumfne:-)

BTW mi to připomnělo Konec Věčnosti od Asimova. Doporučuji víc než Leninovy spisy:-)
Mají na uloz.to

Offline

 

#100 18. 07. 2018 17:35 — Editoval MichalAld (18. 07. 2018 17:46)

MichalAld
Moderátor
Příspěvky: 1132
Reputace:   33 
 

Re: Maturita

jelena napsal(a):

osobnosti v dějinách nemůžeme ani zatracovat, ani obhajovat. Byli a splnili to, co jim bylo předurčeno (stejně, jako je to předurčeno Tobě nebo mně)...

A nepatří tohle spíš do teologie? To už můžeme za chvíli říct "stal se (Lenin) vládcem z boží vůle"...


Rozdíl mezi vědeckým přístupem a těmi ostatními spočívá v tom, že vědecká tvrzení musejí být alespoň v principu VYVRATITELNÁ nějakým experimentem. Také se říká, že musejí být FALSIFIKOVATELNÁ.

Neexistuje žádný experiment, který by mohl (při negativním výsledku) vyvrátit tvrzení, že "Lenin se dostal k moci z boží vůle". Stejně tak neexistuje žádný experiment, kterým by bylo možné vyvrátit onu představu o předurčení (čehokoliv). To bychom museli vědět, co že to je předurčeno, jenže to nikdo neví (takže ani neví, jestli něco takového je možné).

Ve fyzice naproti tomu tento princip dost dlouho platil, ale s příchodem kvantové mechaniky vzal za své. Výsledky (alespoň některých) kvantově-mechanických experimentů jsou dokonale náhodné a nelze je žádným způdobem předvídat (ta nepředpověditelnost je přírodním zákonem, né nedokonalostí měření).

Každopádně je to trochu rozpor mezi naší představou o "svobodné vůli" a fyzikálním determinismem nebo náhodou. Ve fyzice zatím žádný prostor pro svobodnou vůli není.
Na druhou stranu - fyzika nedokáže (a ani se o to zatím nepokouší) předpovídat chování člověka, zatím její možnosti končí u několika atomů nebo jednoduchých systémů.

Offline

 

Zápatí

Powered by PunBB
© Copyright 2002–2005 Rickard Andersson