Matematické Fórum

Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.

Nástěnka
!! 17.06.2018 (Jel.) Khanova škola zve nadšence ke spolupráci na překladech návodů pro učitele a rodiče.
! 04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
17.01.2016 (Jel.) Rok 2016 s novými a novějšími krystaly od kolegy Pavla!
17.01.2016 (Jel.) Nabídka knih z oborů matematiky, fyziky, chemie
23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.

Nejste přihlášen(a). Přihlásit

#1 01. 08. 2019 22:38

Lian
Zelenáč
Příspěvky: 1
Škola: Střední průmyslová stavební
Reputace:   
 

Pomoc s prikladem

Na Facebooku byl příklad a potřeboval by jsem jej vypočítat a rozebrat. 8:2(2+2). Já mám výsledek 1, ale většina tvrdí, že výsledek je 16. Kdo správně počítal a proč. Děkuji všem.

Offline

 

#2 01. 08. 2019 23:03

Stýv
Vrchní cenzor
Příspěvky: 5290
Reputace:   201 
Web
 

Re: Pomoc s prikladem

Dělení i násobení mají stejnou prioritu, takže se to bere zleva.

Offline

 

#3 02. 08. 2019 13:12 — Editoval misaH (02. 08. 2019 13:12)

misaH
Příspěvky: 11006
 

Re: Pomoc s prikladem

↑ Lian:

Ako píše Stýv, v prípade rovnocenných operácií (tuná deleno a krát) sa počíta rad-radom, teda

Najprv zátvorky 2+2 =4
a potom rad-radom 8:2×4=4×4=16.

Offline

 

#4 03. 08. 2019 18:26

krakonoš
Příspěvky: 667
Reputace:   23 
 

Re: Pomoc s prikladem

↑ Lian:
Ahoj.
O tomto problému jsem četla zrovna  dnes na www.seznam.cz v článku Matematička vyřešila náročný příklad, který trápil lidi z celého světa - časopis Refresher.
Je fakt,že počítače to berou zleva, v souvislosti s algebrou si ale toto pravidlo nevybavuji.Problém vidím v tom, že je vůbec použit symbol : , nikoli - .


tg(x) je funkcí života.Jednou jsi nahoře🗽, podruhé zas dole 🗿.

Offline

 

#5 04. 08. 2019 11:16 — Editoval misaH (04. 08. 2019 11:18)

misaH
Příspěvky: 11006
 

Re: Pomoc s prikladem

Znak za 8 v úlohe zo seznamu znamená delenie (:) a nie mínus (-).

Na kalkulačkách býva taký ako v zadaní zo seznamu, to "mínus" je podľa mňa zlomková čiara, ktorá tiež môže predstavovať znak pre delenie.

Odjakživa sme sa učili, že ak nasledujú vo výraze (tu nejde o rovnicu! ako som kdesi v nejakých novinách čítala) po sebe znamienka, ktoré sú "rovnocenné" (v skutočnosti predstavujúce to isté, s výnimkou nuly pri delení a násobení), správny postup je počítanie zľava doprava ("rad radom").

Offline

 

#6 04. 08. 2019 11:51

krakonoš
Příspěvky: 667
Reputace:   23 
 

Re: Pomoc s prikladem

↑ misaH:
Symbolem jsem pochopitelně myslela zlomkovou čáru, nikoli mínus, měla jsem to napsat raději v LaTexu.
Přišlo mi zajímavé,že při použití tohoto symbolu nenastane vlastně zmiňovaný problém.Rovnou je určen jednoznačně dělitel i bez použití závorek, narozdíl od symbolu:
Pokud používáme v algebře tento symbol, tak vlastně zmiňovaný problém nenastává. Nebo ano?


tg(x) je funkcí života.Jednou jsi nahoře🗽, podruhé zas dole 🗿.

Offline

 

#7 04. 08. 2019 12:44

Cheop
Místo: okres Svitavy
Příspěvky: 7619
Škola: PEF VŠZ Brno (1979)
Pozice: důchodce
Reputace:   369 
 

Re: Pomoc s prikladem

↑ krakonoš:
nevím, ale když použijeme zlomek pak to může být takto:
$\frac{8}{2(2+2)}$ nebo takto:
$\frac 82\cdot (2+2)$


Nikdo není dokonalý

Offline

 

#8 04. 08. 2019 14:23

krakonoš
Příspěvky: 667
Reputace:   23 
 

Re: Pomoc s prikladem

↑ Cheop:
pri pouziti zlomku je i zde jednoznacne urcen delitel.V prvem pripade 8, ve druhem 2.Nemusime zavadet zavorky pripadne pravidlo zleva.
U symbolu :  musime navic zavest dalsi pravidla.Tedy pravidlo zleva nebo nutnosti pouzit zavorky,jinak symbol : neurcuje vyraz jednoznacne.Symbol :  je tedy svym zpusobem chudsi a vyzaduje dalsi pravidla.
Pouzijeme -li v algebre symbol zlomkove cary,nepotrebujeme zavadet pravidlo zleva,pripadne dalsi zakon.
Aspon si to myslim.


tg(x) je funkcí života.Jednou jsi nahoře🗽, podruhé zas dole 🗿.

Offline

 

#9 04. 08. 2019 14:44

Stýv
Vrchní cenzor
Příspěvky: 5290
Reputace:   201 
Web
 

Re: Pomoc s prikladem

↑ krakonoš: Nejde o to, že jednou je symbol dvojtečka a jednou čára, ale že jednou je to infixový inline zápis a jednou je to složitější struktura v prostoru. Infixový zápis is prostě žádá dodatečná pravidla jako např. priority operátorů. U odečítání je stejný "problém", ale nikoho by asi nenapadlo počítat 1-2+3 jako 1-(2+3)…

Všechny tyhle problémy by vyřešilo používání prefixové nebo postfixové notace. :-)

Offline

 

#10 04. 08. 2019 17:52 — Editoval krakonoš (04. 08. 2019 18:23)

krakonoš
Příspěvky: 667
Reputace:   23 
 

Re: Pomoc s prikladem

↑ Stýv:
Ahoj.
To co píšeš, zní poměrně logicky.Jak si ale vysvětlíš závěr článku na ww.seznamu a tu shodu zadání zde ve fóru?
Já si to vysvětlila tím,že ta pravidla zleva a pod. už nejsou součstí algebry,ale je fakt,že i u toho sčítání s odčítáním by už byl problém.


tg(x) je funkcí života.Jednou jsi nahoře🗽, podruhé zas dole 🗿.

Offline

 

#11 04. 08. 2019 19:54

misaH
Příspěvky: 11006
 

Re: Pomoc s prikladem

To sú umelé problémy, určené pre bulvár (a pre školy...).

Pri zadaniach na ktorých z nejakých dôvodov záleží treba korektné, presné zátvorkovanie, to je celé.

Offline

 

#12 04. 08. 2019 20:01

misaH
Příspěvky: 11006
 

Re: Pomoc s prikladem

//forum.matematika.cz/upload3/img/2019-08/41643_20190804_195923.jpg

Offline

 

#13 04. 08. 2019 20:45 — Editoval krakonoš (04. 08. 2019 20:46)

krakonoš
Příspěvky: 667
Reputace:   23 
 

Re: Pomoc s prikladem

↑ misaH:
Právě nyní vyšlo vysvětlení na www.Evropa2.cz článek Záhadná rovnice.😊
Co tomu říkáte??Chudák algebra.


tg(x) je funkcí života.Jednou jsi nahoře🗽, podruhé zas dole 🗿.

Offline

 

#14 04. 08. 2019 21:20

Stýv
Vrchní cenzor
Příspěvky: 5290
Reputace:   201 
Web
 

Re: Pomoc s prikladem

↑ krakonoš: Lidi jsou blbí a nazvládají matematiku druhé třídy (nebo kdy se tohle učí).

Offline

 

#15 04. 08. 2019 21:22

Stýv
Vrchní cenzor
Příspěvky: 5290
Reputace:   201 
Web
 

Re: Pomoc s prikladem

↑ krakonoš: Ten komentář pod článkem to shrnul dobře.

Offline

 

#16 05. 08. 2019 14:41

Ferdish
Příspěvky: 1545
Škola: PF UPJŠ, ÚEF SAV
Pozice: postdok
Reputace:   47 
 

Re: Pomoc s prikladem

↑ krakonoš:
Mohla si radšej dať link priamo na konkrétny článok. Kto sa má hrabať v tej kope bulvárnych sračiek, s prepáčením...

Pardon za off-topic.

Online

 

#17 05. 08. 2019 14:50

vlado_bb
Moderátor
Příspěvky: 4340
Škola:
Reputace:   107 
 

Offline

 

#18 05. 08. 2019 15:30 — Editoval krakonoš (05. 08. 2019 17:24)

krakonoš
Příspěvky: 667
Reputace:   23 
 

Re: Pomoc s prikladem

↑ vlado_bb:
↑ Stýv:
Zdravím,
chtěla bych se vrátit ještě k jedné věci.Nelíbí se mi vyjádření typu,že lidé jsou blbí.Obzvlášť v matematice je to podle mě relativní.Vždy najdeme spoustu lidí,kteří jsou na tom hůře než my, ale i spoustu geniálních vědců, kterým nesaháme ani po kolena naopak my. Já si osobně myslím,že problém v zadaném příkladu byl i v tom, že nebyla použita tečka pro násobení před závorkou.
Jinak vypadá  pro lidi výraz typu a:bc nežli a:b*c.Dost lidí si na základě tohoto vysvětlila,že b c patří k sobě.Je opravdu dost neobvyklé používat a:bc místo a:b*c, v řádkovém zápisu jsem se s tím nesetkala, i když teoreticky je možné vše ,pouze u zlomků ano.Auž vůbec nemluvím o tom, jak by lidé vyhodnotili ab:cd.
To můžete vzkázat i profesoru Janišovi.U sčítání a odčítání tento problém nenastává.
Myslím si,že při použití* by bylo daleko větší procento správných odpovědí.


tg(x) je funkcí života.Jednou jsi nahoře🗽, podruhé zas dole 🗿.

Offline

 

Zápatí

Powered by PunBB
© Copyright 2002–2005 Rickard Andersson