Matematické Fórum

Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.

Nástěnka
!! 17.06.2018 (Jel.) Khanova škola zve nadšence ke spolupráci na překladech návodů pro učitele a rodiče.
! 04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
17.01.2016 (Jel.) Rok 2016 s novými a novějšími krystaly od kolegy Pavla!
17.01.2016 (Jel.) Nabídka knih z oborů matematiky, fyziky, chemie
23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.

Nejste přihlášen(a). Přihlásit

#26 23. 10. 2013 18:05

Tomas.P
Příspěvky: 648
Reputace:   22 
 

Re: Projekt "Matematika s radostí"

Ahoj, po shlédnutí projektu mi to celé připadá jako sbírka příkladů od Petákové za 8 mega nebo na kolik ta sranda vlastně vyšla. Tím nechci odsuzovat autory, ale sám jsem s podobnou ideou (viz. soutěž) vyrukoval právě tady na fóru a s moc velkým ohlasem jsem se nesetkal, proto přeji projektu hodně zdaru. S pozdravem Tomáš

Offline

 

#27 23. 10. 2013 18:18 Příspěvek uživatele Peta8 byl skryt uživatelem jelena. Důvod: protože jsem to řekla.

#28 23. 10. 2013 18:50

jelena
Jelena
Místo: Opava
Příspěvky: 29855
Škola: MITHT (abs. 1986)
Pozice: plním požadavky ostatních
Reputace:   90 
 

Re: Projekt "Matematika s radostí"

↑ Peta8:

ohledně debaty okolo finančního zajištění jsem napsala své (Moderátorské) stanovisko a podle toho se zachovám ke Tvému poslednímu příspěvku. Opakuji - je dostatečný prostor, aby se projektu navrhlo doporučení věcné a odborné - především od kolegu s praxi (tedy i od Tebe), ale už to dle mého přesahuje meze slušnosti. Proto se, prosím, rozhodní - buď věcně, nebo téma ignoruj. Děkuji.

↑↑ Peta8:

také hraje manažer v teambuildingu, voják na cvičení, řidič na trenažeru, architekt na maketách, kolega Peta8 při výuce fyziky a biologie v laboratořích no atd.

↑↑ Martina L.:

jsem hodně velký odpůrce vnášení prvků hry do výuky, ovšem v projektu, ke kterému jsem téma otevřela, naštěstí těch prvků je minimálně - pokud odmyslím grafiku a hlášky, je to normální testování.

Moje dotazy v tématu k autorům:

1. V jiném tématu jsem psala, že je nedostatek materiálů postavených ve stejné formě, jak jsou dnes formulovány testy na státní maturitu - mám dojem, že Váš projekt může tuto mezeru doplnit. Uvažovali jste i s takovým ohledem?

2. Zatím se mi zda, že testů (ke zprovozněným tématům) není moc - předpokládáte, že bude více? V principu i dnes, pokud se mi nechce řešit celý test, tak si nechám vyhodnotit jen část úloh. Ovšem - měla bych možnost si vygenerovat sadu úloh ze sbírky, nebo si vygenerovat např. testovací písemku za více okruhů + měření času?

3. Pokud budu "nějak zaregistrovaný uživatel", mám možnost si ukládat výsledky testů?

4. Předpokládám, že test lze využívat ve třídě přes interaktivní tabuli, ale může být i využit pro skupinovou práci, např. aby učitel rovnou uviděl % chybných výsledků a u kterých dotazů? Viděla jsem na odborném semináři, že byl předložen soubor podkladů k diagnóze a pomocí hlasovacího zařízení šlo zvolit z metod léčby - výsledek byl vidět, jak se hlasovalo a přednášející jednotlivé postupy ihned okomentoval.

5. Předpokládáte i využití k "povinnému testování", jako např. úlohy Šaolinu na FAV?

Některé drobné momenty mi vysvětlil pan Beremlijski v mailu (ohledně grafiky, způsobu návrhu chybných odpovědí a postupného vedení v testu), děkuji a zdravím diskutující v tématu.

Offline

 

#29 23. 10. 2013 19:12 Příspěvek uživatele Peta8 byl skryt uživatelem jelena. Důvod: Založ si, prosím, vlastní téma "Dotace EU". Děkuji.

#30 23. 10. 2013 19:54

Peta8
Fyzikář
Příspěvky: 650
Reputace:   24 
Web
 

Re: Projekt "Matematika s radostí"

To se hodí sem...

http://www.latrine.cz/jaky-trest-hrozi-za-snadne-prachy


↑ jelena:
Proč, když to krásně pasuje do kontextu. Nech to, prosím, tady. Ať se "kdyžtak" vyjádří jiný, do projektu nezainteresovaný, moderátor, případně majitel fóra. Děkuji.

Offline

 

#31 23. 10. 2013 19:56

kaja.marik
Moderátor
Příspěvky: 1907
Reputace:   57 
 

Re: Projekt "Matematika s radostí"

↑ jelena:
Pekny den

ad 2. Jde to, mame skript ktery do testu zaradi konkretni otazky nebo dany pocet nahodnych otazek z daneho tematu, jde to pochopitelne upravit dle potreby. Proste nekde je databaze otazek ktere se "vzajemne netlucou", kazda ma evidovane k jake patri oblasti a z jak obtizneho testu pochazi. Z te muzeme vytahnout co chceme a sestavit z toho test. Ja osobne automaticky generovanym nahodnym testum moc neverim.

ad 3. U materialu ktere se daji pouzivat offline to uz z principu nejde. Clovek resici test muze pracovat na PC ktere neni pripojene k Internetu. Ale neco malo by se v tom udelat dalo. Z PDF se daji odesilat informace na server. Dala by se doplnit kolonka, kde se uzivatel zaregistruje a tlacitko na odeslani. To v AcroTeXu jde. Ale vyzaduje to server bezici na MS win a dalsi proprietarni software. Pripadne napsat vlastni reseni v Linuxu, ale myslim, ze s tim se nepocitalo a asi by to ani nemelo smysl.

ad 4. stejne jako 3.

Offline

 

#32 23. 10. 2013 20:09

jelena
Jelena
Místo: Opava
Příspěvky: 29855
Škola: MITHT (abs. 1986)
Pozice: plním požadavky ostatních
Reputace:   90 
 

Re: Projekt "Matematika s radostí"

↑ kaja.marik:

také Vás zdravím,

děkuji - tak rozumím, že je 2). databáze testů, obdobným způsobem jsem např. generovala, dokud jsem ještě doučovala, zde. jen jsem chtěla vědět, zda stávající rozsah velikosti testu je konečný, nebo se to bude rozšiřovat.

3) a 4) já nevím, jak to technicky fungovalo na semináři, kde se hlasovalo z možností výsledků (asi obdobně, když se hlasuje), ale zájem a odezva účastníků byla živá a rozbor potom byl hodně působivý. Toto si myslím, že je moment, který může zvyšovat atraktivitu využití takových testů pro výuku. Oproti rozboru písemky za týden.

Offline

 

#33 23. 10. 2013 20:10 — Editoval scirocco (23. 10. 2013 20:11)

scirocco
Místo: Bratislava
Příspěvky: 115
Reputace:   
 

Re: Projekt "Matematika s radostí"

Toto mi dnes pristalo v maily. Tematicky sa to sem hodi:

http://msgcache.wolfram.com/alpha/2013/10/2013109898/

Offline

 

#34 23. 10. 2013 21:21 — Editoval kaja.marik (23. 10. 2013 21:24)

kaja.marik
Moderátor
Příspěvky: 1907
Reputace:   57 
 

Re: Projekt "Matematika s radostí"

↑ jelena:
Jo aha, uz to chapu. Ja jsem to puvodne pochopil spatne. Myslel jsem, ze by slo o sber informaci jak se na ktere otazky odpovidalo do databaze na serveru.

Vy asi myslite neco jako hlasovani ktera otazka je dobre, potom treba rozbor, proc jsou ty odpovedi spatne a nakonec ukazani, ze spravna odpoved je skutecne spravna ... To by bylo prima, ale vyzaduje nejake to hlasovaci zarizeni. Kdysi jsem zaregistroval nejaky projekt, kde se s jakymsi hlasovacim zarizenim co se v hodine rozda studentum pocitalo. Ale nepamatuju se na detaily. Ani jestli to byl navrh, zaverecna zprava nebo prispevek na konferenci.

Testy se daji vygenerovat tak, ze odezva na odpoved je okamzita. Takze si dokazu predstavit situaci, ze se promitne zadani na platno, studenti zahlasuji, potom se na platne zvoli odpoved s nejvice hlasy a rozeberou se ostatni pripadne odpovedi s vysokym poctem hlasu. To by mohlo byt opravdu zajimave. A navic tam potom nejsou "husty hlasky", ktere se Vam nelibily :).

Myslim, ze by byl problem s distribuci a udrzovanim hlasovacich zarizeni. Ale pokud by se to nejak podarilo vyresit, bylo by to prima ozvlastneni hodin a i dobra zpetna vazba pro ucitele. Dovedu si predstavit nezavislou webovou aplikaci, kde se spusti hlasovani, kazdy pres svuj smartphone zahlasuje a v realnem case se vysledky zobrazuji na tech smarphonech a treba na druhem monitoru. Jak by to fungovalo v praxi nevim. Jsem v pouzivani chytrych mobilu co nevydrzi nabite dele jak den nebo dva trosku staromodni. Vcera jsem zkousel ty nase testy v html verzi zobrazit na pujcenem smartphonu a ani jsem se k nim neproklikal. Asi tluste prsty ... Take neverim, ze vsichni stredoskolaci maji takovou techniku.

Offline

 

#35 24. 10. 2013 00:31

jelena
Jelena
Místo: Opava
Příspěvky: 29855
Škola: MITHT (abs. 1986)
Pozice: plním požadavky ostatních
Reputace:   90 
 

Re: Projekt "Matematika s radostí"

↑ scirocco:

:-) děkuji, mně to spolehlivě nahrazuje školní brašnička milého syna, např. včera vygeneroval fyziku, dne zas slohovku do ČJ a tak. Na WA mne brzdí potřeba se registrovat, jinak pokud jde, držme se, prosím, v tématu projektu z úvodního příspěvku. WA můžeme diskutovat v příslušné sekci.

↑ kaja.marik:

hlasování jsem dala jen jako příklad, aby šlo představit, jak to vypadá na pohled. Konkrétně ve využití projektu spíš 2. část, přibližně jak píšete:

Testy se daji vygenerovat tak, ze odezva na odpoved je okamzita. Takze si dokazu predstavit situaci, ze se promitne zadani na platno, studenti zahlasuji, potom se na platne zvoli odpoved s nejvice hlasy a rozeberou se ostatni pripadne odpovedi s vysokym poctem hlasu. To by mohlo byt opravdu zajimave. A navic tam potom nejsou "husty hlasky", ktere se Vam nelibily :).

Hlášku jim předvede učitel v aktuálním znění (jelikož vývoj hlášek je nevyzpytatelný a to aby projekt měl svého lingvistu sledujícího novinky ČJ).

Řekla bych, že třeba najít momenty, kde kontrola nad použitím bude takovou v podstatě nenásilnou formou jako společné užití v hodině při výuce. Jinak je zpětná odezva trochu ve vzduchu. Zároveň by se našlo využití techniky.

Offline

 

#36 24. 10. 2013 22:14

petrkovar
Moderátor
Místo: Ostrava/Paskov
Příspěvky: 994
Pozice: VŠB - TU Ostrava
Reputace:   23 
Web
 

Re: Projekt "Matematika s radostí"

↑ jelena:Ne, testy zdaleka nejsou všechny, budou přibývat jak testy, tak hry.

Offline

 

#37 25. 10. 2013 13:38

jelena
Jelena
Místo: Opava
Příspěvky: 29855
Škola: MITHT (abs. 1986)
Pozice: plním požadavky ostatních
Reputace:   90 
 

Re: Projekt "Matematika s radostí"

↑ petrkovar:

děkuji, tedy bude možnost si vygenerovat různé varianty testů, také z různých témat i na nacvičení např. ke státní maturitě (jelikož je dělána testově). Proč tomu vlastně říkáte "hry", když to jsou jen různě uspořádané formy testů? Je k tomu nějaký průzkum (i mimo tento projekt), že formální název "hra" je více atraktivní? Knihu mám :-)

-------------------------------------
Ještě ke zpětné odezvě s využitím - zde kolegovi přibližuji herbář (viz kolegova reakce), tak také (připomínám si, že mám doplnit odkazy :-). Jsou tedy vymyšleny nástroje (i "lehce donucovacího" rázu) pro zpětnou odezvu použití?

Také bych chtěla poprosit kolegy, koho zajímá debata a má doporučení k projektu, aby úvodní příspěvek brali jako upoutávku na projekt a převážně využívali poslání mailem na adresu autorů. A to proto, že jsem velmi zklamaná z částí příspěvků v tématu a cítím se být osobně zodpovědná za hrubé komentáře směrem k účastníkům projektu.

Offline

 

#38 29. 10. 2013 15:32

petr_beremlijski
Zelenáč
Příspěvky: 15
Reputace:   
 

Re: Projekt "Matematika s radostí"

↑ jelena:Pod označení testy schováváme "skutečné testy". Pod označení hry dáváme párovací hry, AZ kvízy, Neriskuj a Poznej. Nyní sice převažují testy, ale po dokončení projektu se dostaneme do stavu, kdy testy budou tvořit cca 30% všech materiálů, zbytek budou tvořit výše zmíněné hry a navíc se objeví ještě krokované příklady.  A dále vznikne knížečka aplikačních příkladů typu "kolik píchnout pacientovi daného léku tak, aby měl v krvi rozumnou koncentraci léku po co nejdelší dobu, k čemu je dobrá metoda Monte Carlo, jakou polohu zaujme závaží na pružině" apod.

Offline

 

#39 29. 10. 2013 23:12

jelena
Jelena
Místo: Opava
Příspěvky: 29855
Škola: MITHT (abs. 1986)
Pozice: plním požadavky ostatních
Reputace:   90 
 

Re: Projekt "Matematika s radostí"

↑ petr_beremlijski:

Zdravím Vás a děkuji,

rozumím, pro sebe budu to brát jako označení typů testů - jednotlivé typy jsem zkoušela v této aplikaci již před nějakým časem. "Párovací hry" je v principu obdoba přiřazení možných odpovědí v maturitních testech (např. k zápisu funkce přiřaď graf), "Neriskuj" umožňuje volby otázek dle náročnosti.

U "Poznej" mne trochu zklamalo, že je všude jen jeden obrázek a ani k tomu žádná další rozvíjející asociace :-) Doufám, že na tom ještě zapracujete, aby to bylo přitažlivé i pro netechnicky zaměřenou osobu (ale i technicky zpestřit nějakým údajem nebo odkazem).

Offline

 

#40 01. 11. 2013 10:17

petr_beremlijski
Zelenáč
Příspěvky: 15
Reputace:   
 

Re: Projekt "Matematika s radostí"

↑ jelena:Dobrý den,

Poznej ještě není vůbec dotažené a není ani dané na stránky msr.vsb.cz. Nyní spolupracujeme s grafikem na jeho vylepšení a také bude určitě více než jeden obrázek. Až bude Poznej hotovo, tak se těším na připomínky.

Offline

 

#41 03. 12. 2013 20:59

jelena
Jelena
Místo: Opava
Příspěvky: 29855
Škola: MITHT (abs. 1986)
Pozice: plním požadavky ostatních
Reputace:   90 
 

Re: Projekt "Matematika s radostí"

Zdravím autory (a dodatečně děkuji za předchozí odpověď).

Již před časem jsem se chtěla zeptat, zda budete mít uvedenou některou "oficiální teorii" v podobě knihy, učebnice (nebo něco online)? Řekneme "referenční knihu", pokud mi test bude vyhodnocen jako nesprávný a budu si potřebovat porovnat definice.

Narazila jsem totiž na 2 testové "problémy" z ZČU:

a) v dotazu je slovo "rozhodně", což jak jsme se shodli, nepřidává úloze na jednoznačnosti - jak se u vás testuje, že úloha je chápaná jednoznačně a nepřipouští více odpovědí?

b) na TRIALU je (alespoň pro mne "netradiční definice rostoucí" - co jsem zvykla jako "neklesající") - zde ještě připouštím, že test je účelově určen studentům ZČU, ale ani u stejné školy nebyla jednotná definice).

A nakonec mi kolega Peta8 připomenul, že jsem se chtěla zeptat (a to tématem o exponenciálních funkcích).

Teď je různých materiálů a knih hodně, ale co je u vás považováno za referenční např. pro SŠ? Děkuji.

Offline

 

#42 29. 12. 2013 18:05

petr_beremlijski
Zelenáč
Příspěvky: 15
Reputace:   
 

Re: Projekt "Matematika s radostí"

Dobrý večer,

naší snahou je, aby nebyla potřeba referenční literatura. Jsme si současně vědomi, že některé pojmy nejsou ve všech knihách stejně definovány a chápány. Tento vhled nám umožňuje i to, že v týmů tvůrců jsou zastoupeni, jak učitelé gymnázií, tak dalších typů středních škol. Navíc na projektu pracují i zaměstnanci univerzity. Náš tým se pravidelně schází a při těchto schůzkách probíráme také značení a používání užitých pojmů na různých typech škol.

Výstupem je, že jsme se v každé oblasti dohodli na značení, které používáme důsledně ve všech materiálech.

Dále se snažíme "ohlídat" jednoznačnost formulací a pokud jsme si vědomi, že existuje více možností, jak pojmu rozumět, pak doplňujeme i naši definici. To "hlídáme" díky tříúrovňové struktuře tvůrčího týmu. Tedy jeden člověk materiál navrhne a tento materiál pak prochází přes dvě úrovně kontroly tak, aby byly chyby odstraněny a toto "komunikační kolečko" je v případě potřeby opakováno vícekrát. Tento poněkud komplikovaný postup  má zajistit odstranění většiny zmíněných problémů.

Samozřejmě i přesto se mohou chyby vyskytnout a budeme rádi, pokud nás na ně kdokoliv upozorní.

Offline

 

#43 29. 12. 2013 22:08

petrkovar
Moderátor
Místo: Ostrava/Paskov
Příspěvky: 994
Pozice: VŠB - TU Ostrava
Reputace:   23 
Web
 

Re: Projekt "Matematika s radostí"

Já osobně se snažím co nejvíce dodržovat značení a definice dle Prométheovských učebnic pro střední školy. Pokud se v některém detailu lišíme (což je tuším jeden nebo dva ojedinělé případy), stalo se tak až po dlouhých debatách - obvykle na přání (většiny) těch, kteří hodlají testy používat a chtěli je mít připravené co možná nejšikovněji.
A jak už říkal kolega Petr B., tak budeme rádi, když nás někdo upozorní na případné překlepy, nepřesnosti nebo dokonce chyby.

Offline

 

#44 30. 12. 2013 01:12

Jan Jícha
Moderátor
Místo: Plzeň/Mnichov
Příspěvky: 1801
Škola: ZČU - FST - KMM
Pozice: Safety Engineer
Reputace:   74 
Web
 

Re: Projekt "Matematika s radostí"

Zdravím,

ten face by chtěl ještě upravit.

//forum.matematika.cz/upload3/img/2013-12/61718_noj.png

Ta datumovka je snad zbytečná (řadové číslovky se zapisují s tečkou), a i údaj kdo to zrovna přidal. To mi přijde dost amatérské.

A již zmiňovaný podivný interface pro přihlášení.


V sekci kontakty mně nefunguje odkaz - http://www.strukturalni-fondy.cz/getdoc … eschopnost

//forum.matematika.cz/upload3/img/2013-12/62093_aw.png
- tečka navíc

Offline

 

#45 30. 12. 2013 15:02

jelena
Jelena
Místo: Opava
Příspěvky: 29855
Škola: MITHT (abs. 1986)
Pozice: plním požadavky ostatních
Reputace:   90 
 

Re: Projekt "Matematika s radostí"

↑ petr_beremlijski:, ↑ petrkovar:

Zdravím vás a děkuji za komentář. Osobně jsem nepředpokládala, že na SŠ narazím na nejednoznačnost definicí, ale zde jsme se zarazili na zápisu, okomentujte, prosím, jak by bylo dle vás.

Odhadujete také časovou náročnost jednotlivých testů? (z těch, co jsem zkoušela, zatím se nestalo, že bych nedodělala, jelikož přišlo moc dlouhé, ale na MI21 pro větší náročnost u některých testů jsem odstoupila, že mi trvalo moc dlouho).

↑ Jan Jícha:

tečka se řeší v srpnu :-) ale je pravda, že počasí se příliš neliší. Děkuji za pozorný pohled.

Offline

 

#46 02. 01. 2014 20:57

Kondr
Moderátor
Místo: Linz, Österreich
Příspěvky: 4246
Škola: FI MU 2013
Pozice: Vývojář, JKU
Reputace:   38 
Web
 

Re: Projekt "Matematika s radostí"

Zdravím,

pár drobností:
1) některé odkazy v hlavním menu mají nastavený atribut title, jiné ne
2) nadpisy úrovně 1 jsou odsazené o 20px, texty a nadpisy nižších úrovní ne -- chtělo by sjednotit.
3) favicon drupalu by si zasloužil být nahrazen něčím matematičtějším
4) čím jsou online tabule tak zajímavé, že jsou jak v bloku Zajímavosti, tak v kontaktech?
5) odkaz Můj Účet je momentálně dost zbytečný, když není možná registrace (stejně tak odkaz na přihlášení pro psaní komentářů).
6) jsou materiály poskytovány pod nějakou licensí (např. Creative Commons)?


BRKOS - matematický korespondenční seminář pro střední školy

Offline

 

#47 02. 01. 2014 21:30

kaja.marik
Moderátor
Příspěvky: 1907
Reputace:   57 
 

Re: Projekt "Matematika s radostí"

Pekny den

ad 5) odkaz pouzivaji k prihlasovani tvurci materialu a dalsi "privilegovani" :)

Offline

 

#48 03. 01. 2014 18:53

gadgetka
Příspěvky: 8467
Škola: Gymnázium Nové Město na Moravě (1985)
Pozice: maminka
Reputace:   461 
 

Re: Projekt "Matematika s radostí"

//forum.matematika.cz/upload3/img/2014-01/71487_zlomky.png

V 10. příkladu ukazuje program chybný výsledek jako správný.


Nejsem učitelka, proto matematiku neučím, ale přímo ji řeším...

Offline

 

#49 03. 01. 2014 19:52 — Editoval kaja.marik (03. 01. 2014 19:56)

kaja.marik
Moderátor
Příspěvky: 1907
Reputace:   57 
 

Re: Projekt "Matematika s radostí"

↑ gadgetka:
dekuji, opraveno.

Offline

 

#50 04. 01. 2014 10:50

Peta8
Fyzikář
Příspěvky: 650
Reputace:   24 
Web
 

Re: Projekt "Matematika s radostí"

Dobrý den,

jakou má diskutovaný web návštěvnost, prosím? Děkuji.

Offline

 

Zápatí

Powered by PunBB
© Copyright 2002–2005 Rickard Andersson